Young Lions Norge 2025

Er du 30 år eller under, og ønsker å delta i VM for unge talenter? Neimen så bra da, da har du kommet til rett plass!

21. november 2024
Written by Margrete Johansen

Hva er Young Lions?

Cannes Young Lions er lettere forklart som VM i unge talenter. Cannes Lions International Festival of Creativity (også kjent som verdens største reklamefestival) holder hvert år et "ungdoms-VM" for unge profesjonelle under 30 år i 7 kategorier. Kategoriene består av Media, Marketer, Design, Print, Film, Digital og PR. Ett lag per kategori fra hvert land vil konkurrere i den internasjonale konkurransen i Cannes. 

Å delta og vinne den internasjonale og nasjonale konkurransen gir deg et kvalitetsstempel på CVen. Men det er også morsomt, nervepirrende og en god brief-trening for jobben du er i.

 

Hvilken kategorier kan jeg delta i?

Young Lions består av 7 kategorier. For å kunne konkurrere i den internasjonale konkurransen må du ha vunnet i den samme kategorien i Norge. Her samarbeider vi med forskjellige organisasjoner som holder den nasjonale konkurransen. Det er ikke lov å delta i flere kategorier i den internasjonale konkurransen. 

Fra Norge sender vi lag i fem kategorier:

  • Media arrangert av Mediebyråforeningen
  • Marketer arrangert av ANFO
  • Film arrangert av Kreativt Forum
  • Digital arrangert av Mediebyråforeningen
  • PR arrangert av Abelia

Hvis du er interessert i å melde deg på konkurransen vil hver samarbeidspartner åpne for påmelding utover årsskiftet til 2024. Vi har åpnet en mail-liste som vil sende deg ett lite pling hver gang én av påmeldingene er startet. Meld deg på her!

 

Hvem kan delta i Young Lions?

For å delta må du være 30 år eller under, født 21. juni 1994 eller senere. Det er også kriterier per kategori på hvilken jobb du har. Du må jobbe i Norge for å kunne representere Norge i Cannes Young Lions. Teamet må komme fra samme arbeidsplass. 

Det er lov å delta i flere kategorier i den norske konkurransen, men hvis du vinner i flere kategorier i Norge er det opp til arrangørene å velge hvilken kategori du skal representere i Cannes. 

Media

Team på 2 stykker som jobber for et mediebyrå eller spesifikt in-house mediaavdeling i byrå (eks. reklamebyrå). 

Marketer

Team på 2 stykker som jobber in-house hos en annonsør (eks. DNB, Orkla, Coca-Cola). Det er ikke lov å delta for dem som jobber i byrå. Det er ikke lov å delta for dem som er freelancere. 

Digital

Team på 2 stykker som jobber i kreativ kommunikasjon, reklame eller for et digitalt byrå. Freelancere er akseptert, i tillegg til in-house kreatører hos en annonsør.

Film

Team på 2 stykker som jobber i kreativ kommunikasjon, reklame eller for et digitalt byrå. Freelancere er akseptert, i tillegg til in-house kreatører hos en annonsør.

PR

Team på 2 stykker som jobber i PR-byrå eller i spesifikke in-house PR avdeling i byrå (eks. reklamebyrå).

Fremdeles usikker på hvordan det er å delta i konkurransen? Hør på Marketing Podden hvor tidligere deltagere Petter Diesen og Jesper Mikkelsen deler sine erfaringer fra kategorien Media. 

 

 

Subscribe to keep updated