Hva er Young Lions?
Cannes Young Lions er lettere forklart som VM i unge talenter. Cannes Lions International Festival of Creativity (også kjent som verdens største reklamefestival) holder hvert år et "ungdoms-VM" for unge profesjonelle under 30 år i 7 kategorier. Kategoriene består av Media, Marketer, Design, Print, Film, Digital og PR. Ett lag per kategori fra hvert land vil konkurrere i den internasjonale konkurransen i Cannes.
Å delta og vinne den internasjonale og nasjonale konkurransen gir deg et kvalitetsstempel på CVen. Men det er også morsomt, nervepirrende og en god brief-trening for jobben du er i.
Hvilken kategorier kan jeg delta i?
Young Lions består av 7 kategorier. For å kunne konkurrere i den internasjonale konkurransen må du ha vunnet i den samme kategorien i Norge. Her samarbeider vi med forskjellige organisasjoner som holder den nasjonale konkurransen. Det er ikke lov å delta i flere kategorier i den internasjonale konkurransen.
Fra Norge sender vi lag i fem kategorier:
- Media arrangert av Mediebyråforeningen
- Marketer arrangert av ANFO
- Film arrangert av Kreativt Forum
- Digital arrangert av Mediebyråforeningen
- PR arrangert av Abelia
Hvis du er interessert i å melde deg på konkurransen vil hver samarbeidspartner åpne for påmelding utover årsskiftet til 2024. Vi har åpnet en mail-liste som vil sende deg ett lite pling hver gang én av påmeldingene er startet. Meld deg på her!
Hvem kan delta i Young Lions?
For å delta må du være 30 år eller under, født 21. juni 1994 eller senere. Det er også kriterier per kategori på hvilken jobb du har. Du må jobbe i Norge for å kunne representere Norge i Cannes Young Lions. Teamet må komme fra samme arbeidsplass.
Det er lov å delta i flere kategorier i den norske konkurransen, men hvis du vinner i flere kategorier i Norge er det opp til arrangørene å velge hvilken kategori du skal representere i Cannes.
Media
Team på 2 stykker som jobber for et mediebyrå eller spesifikt in-house mediaavdeling i byrå (eks. reklamebyrå).
Marketer
Team på 2 stykker som jobber in-house hos en annonsør (eks. DNB, Orkla, Coca-Cola). Det er ikke lov å delta for dem som jobber i byrå. Det er ikke lov å delta for dem som er freelancere.
Digital
Team på 2 stykker som jobber i kreativ kommunikasjon, reklame eller for et digitalt byrå. Freelancere er akseptert, i tillegg til in-house kreatører hos en annonsør.
Film
Team på 2 stykker som jobber i kreativ kommunikasjon, reklame eller for et digitalt byrå. Freelancere er akseptert, i tillegg til in-house kreatører hos en annonsør.
PR
Team på 2 stykker som jobber i PR-byrå eller i spesifikke in-house PR avdeling i byrå (eks. reklamebyrå).
Fremdeles usikker på hvordan det er å delta i konkurransen? Hør på Marketing Podden hvor tidligere deltagere Petter Diesen og Jesper Mikkelsen deler sine erfaringer fra kategorien Media.