Bootcampen startet med faglig gjennomgang, hvor deltakerne fikk presentert vinnercaser fra tidligere års Young Lions-konkurranser. Dette ga teamene verdifull innsikt i hva som trengs for å komme til topps i Cannes. Gjennomgangen besto av de mest innovative løsningene som vant medalje i Young Lions, med fokus på kreativitet, effektivitet og strategisk tenkning.
Etter den innledende gjennomgangen av tidligere vinnercaser var det tid for å sette de unge løvenes ferdigheter på prøve. Hver gruppe mottok en brief med bakgrunn i en ny norsk animasjonsfilm med målgruppe mot unge menn. Oppgaven var å utforme en fullstendig kampanje, inkludert idé og gjennomføring på kun én time. Alle team skulle så presentere ideen sin på maks tre minutter.
Denne øvelsen var satt opp for å stimulere de intense tidsrammene og det høye presset som deltakerne vil møte under årets Cannes Lions. I Young Lions får hvert lag kun 24 timer på å løse en brief, og kun fem minutter til å overbevise juryen at deres idé er den beste. Denne øvelsen ga dem en smak på hvor raskt de må komme til kreative ideer, og inspirerte hverandre til hvordan man kan tenke annerledes og nytenkende.
Etter en intens arbeidsøkt var det tid for å senke skuldrene og bli kjent med hverandre. Vi flyttet oss ut i hagen hvor det ble servert pizza og noe godt i glasset. Det blir ikke hagefest uten aktiviteter, og kubb, cricket og mini-bowling fikk deltakerne raskt i aktivitet og uformell prat. Her fikk de mulighet til å bli kjent med hverandre, diskutere ideer og dele erfaringer.
Vi ønsker våre norske Young Lions lykke til i Cannes den 17.-21. juni!