Hvordan får man unge mennesker til å snakke om et tema de helst unngår? Ved å bruke humor, film og en uventet vri! Gjennom en rekke kreative grep er målet å få ungdom til å huske et viktig budskap: Bruk kondom - unngå gonoré.
Bekymringsfull økning
Fra høsten 2022 har det vært en veldig bekymringsfull økning i gonoré blant heterofil ungdom, spesielt blant unge kvinner. Gonoré er en bakterie som er svært smittsom ved seksuell kontakt. For å møte denne utviklingen har Olafiaklinikken, som både behandler og sprer kompetanse om seksuelt overførbare infeksjoner, valgt en kreativ og uvanlig tilnærming i sitt informasjonsarbeid.
Sammen med CAPA Kinoreklame har Olafiaklinikken laget en reklamekampanje som tar i bruk filmens univers for å formidle et viktig budskap: Bruk kondom - unngå gonoré.
“Gonorésmitte er noe vi både var og er bekymret for og vi har lenge tenkt på hvordan vi kan nå ut med informasjon både om økningen, men også viktigheten av kondombruk til de unge. Så da vi fikk en telefon fra Cecilie i CAPA våren 2024 grep vi sjansen! Vi tror ikke at denne kampanjen vil revolusjonere ungdommens kondombruk, men trolig vil de huske “dårlig pappahumor” og andre klipp fra filmen bedre enn en “tørr” faktabasert kondomkampanje. Mange vet ikke engang hva gonoré er noe vi håper denne kampanjen kan bidra til å endre.” Åse Haugstvedt, Overlege og seksjonsleder, Olafiaklinikken
En flertrinns kampanje
For å sikre at budskapet treffer målgruppen på flere nivåer, og slik blir husket, er kampanjen bygd opp av flere elementer:
- Sosiale medier
Kampanjen med materiell fra filmen fremheves i sosiale medier - Annonsering ved billettbestilling
Annonser på kinoenes nettsider som minner om viktigheten av beskyttelse. Når man trykker på annonsen kommer man til en landingsside med mer informasjon om gonoré. - Sampling på kino
På utvalgte kinoer får publikum utdelt en plastlomme med en kondom og en karamell - en leken referanse til filmen, og annonsene som går på sosiale medier - Kinoannonsering
En skreddersydd reklamefilm, satt sammen av klipp fra filmen ruller på kino og digitale plattformer - Eksklusiv førpremiere
Utvalgte gjester inviteres til en eksklusiv førpremiere, med karaokesang laget av overlege og sanger fra Oslo Fagottkor, hvor Olafiaklinikken får muligheten til å snakke direkte til publikum
Humor og filmens kraft
Et folkehelsetema som kjønnssykdommer er ofte vanskelig å snakke om. Mange finner det ubehagelig eller kjedelig, og tradisjonelle kampanjer har ofte begrenset gjennomslag. Derfor har Olafiaklinikken turt å gå nye veier med denne kampanjen, ved å bruke humor og en ny storfilm som rammeverk.
“Dette er et glitrende eksempel på hvordan man kan knytte film og folkehelse sammen på en kreativ måte. De har turt å være modige, og vi heier ikke bare på Olafiaklinikken og kampanjen - men selvfølgelig også på bruken av kondom.” Cecilie Larsen Noer, Activation Sales Manager, CAPA Filmpartnerskap.
Denne kampanjen viser hvordan helse og kultur kan forenes for å formidle viktige budskap på en engasjerende måte, og ikke minst hvordan man kan bruke varme fra filmens univers for å engasjere publikum.
Se traileren til Spermageddon her.
Er du interessert i å lære mer om hvordan du kan låne varme fra filmens univers? Ta kontakt med cecilie@capa.no