GRILSTAD
CAPA begrunnelse:
"Stranda Big in Japan" er en ekstremt vellaget kampanje som kombinerer god kvalitet, humor og sterke kontraster - med den folkekjære Stranda-mannen i hovedrollen. Kampanjen leker bevisst med motsetningene mellom norsk bygdekultur og japansk popkultur, og gir både høy underholdningsverdi og tydelig historiefortelling.
Denne kontrasten går igjen ikke bare i det visuelle uttrykket - som Stranda-mannens ullgenser og fjellsko mot Tokyos dresskledde storbyfolk - men også i selve produktet; den norske spekeskinken med japanskinspirerte smaker som Teriyaki og Sweet Chili.
Ved å bruke et så uventet og kultursprikende univers klarer kampanjen å skape noe nytt og oppsiktsvekkende, uten å miste troverdigheten. Det er nettopp dette som gjør kampanjen minneverdig. Den viser at tilsynelatende motsetninger både kan fungere og overraske - og det på en måte som treffer både hjertet og lattermuskelen.
Kommentar fra Grilstad:
"Stranda caset er et godt eksempel på hvordan merkemarkører (eller "distinctive brand assets" om du vil) kan spille en viktig rolle i reklame - også for å fremme kvalitet! Det er jo nettopp fordi "Stranda-mannen" allerede er så godt etablert og forbundet med Stranda merket at vi kunne ta sjansen på å spille på Japan og plassere ham i Tokyo. Hadde karakteren hans vært ukjent så hadde merket fort druknet i virkemiddelbruken.
Samtidig vet vi at når vi klarer å holde seerengasjementet oppe gjennom en lang reklamefilm så får vi også "betalt" i form av økt oppmerksomhet og merkevyggingseffekt ved å vise lengre filmer. "Big in Japan" føler vi oss trygg på er slik - og da blir Kino et nær selvsagt medium!"
Ragnar Johansen, Marketing and Innovation Director, Grilstad