MÅNEDENS KAMPANJE: AUGUST

Hver måned kårer vi månedens kampanje. Vinneren av månedens kampanje går til en annonsør som tenker nytenkende og kreativt rundt hvordan de kan fremme sitt budskap.
Månedens kampanje går til...

04. september 2025
Written by Margrete Johansen

ODA

 

CAPAs begrunnelse:

Oda sin kampanje bringer et frisk pust til kinoscriptet ved å sette søkelys på tidsklemma mange barnefamilier kjenner seg igjen i. Historien formidles med humor og en teatralsk stil som forsterkes på det store lerretet, og gjør budskapet både underholdende og lett og huske. Publikum legger merke til kampanjen fordi den kombinerer gjenkjennelighet med drama og leg, og nettopp denne miksen gjør kampanjen ekstra effektiv som kinoreklame.

 

Kommentar fra Oda:

"Det var skikkelig gøy å høre 😊
Både filmen og filmene som kommer, og konseptet i seg selv, er utvikle med ønske om å skape oppmerksomhet. Da er kino en fantastisk kanal. I tillegg er vår viktigste målgruppe barnefamilier som ønsker litt mer pusterom i hverdagen, så der føler vi også at vi treffer godt med kino."

Thomas Rydgren, Markedssjef, Oda

 

Kommentar fra PHD Norge:

"Å endre vaner er krevende, men budskapet i Odas nyeste kampanje er enkelt: Slutt med butikk. Kino ble et selvskrevet valgt i mediemiksen fordi den mørke salen og det store lerretet skaper et distraksjonsfritt miljø, som tilrettelegger for å skape høy oppmerksomhet og en sterk følelsesmessig påvirkning. Filmen som har gått på kino nå i august er den første fra et nytt kreativt konsept utviklet av Smeh for Oda. Den visuelle og lydsterke kinoopplevelsen forsterker følelsene fra konseptet og vi har tror på at denne ikke bare har blitt sett – men også husket og forstått. Å nå helt frem er svært viktig i etableringen av et nytt konsept."

Nina Birkeland, Head of Video&Audio, PHD Norge

 

Kommentar fra Smeh:

"I denne kampanjen skal vi nå bredt ut med en oppfordring som vil treffe mange: «slutt med butikk». Å vise denne filmen på kino føltes derfor helt naturlig, særlig når kjernemålgruppen vår er barnefamilier. Reklamefilmen hviler også tungt på klassiske virkemidler man kjenner igjen fra komedier, som overdreven dramatikk og humoristisk dialog, noe som gjør at filmen i seg selv egner seg godt på kinolerretet."

Mari Husby, Rådgiver/Business Director, Smeh

 

 

Kreatør: Joachim Bjørndahl & Fredrik Omre, Smeh
Prosjektleder: Vilje Mohn, Smeh
Rådgiver: Mari Husby, Smeh

Subscribe to keep updated