FELLESKJØPET
CAPAs begrunnelse:
I kampanjen "Butikken er for alle" utfordrer Felleskjøpet de etablerte oppfatningene om at butikken kun er for bønder. Med en god dose selvironi og humor, og med utgangspunkt i en gjenkjennelig problemstilling, viser de at man ikke trenger å passe inn i en stereotyp for å være kunde – for Felleskjøpet er nettopp for alle, uavhengig av om du bor i byen eller på landet. Ved å spille bevisst på disse fordommene med varme og glimt i øyet, åpner kampanjen døren for nye kundegrupper, uten å miste merkevarens troverdighet.
Kommentar fra Felleskjøpet:
Kino som mediekanal passer godt inn i mediemiksen, da vi ønsker å nå ut til alle med våre nye reklamefilmer. Vår nye reklamekampanje har ett tydelig mål: Å vise at den grønne og gule butikken er for langt flere enn mange tror.
Vi er stolte av å være eid av bønder og å være en faghandel for norsk landbruk. Men vi har også et bredt tilbud til alle som har hund, hage, planter, terrasse eller balkong. Med vårt nye reklamekonsept rettet mot forbrukere ønsker vi å vise at Felleskjøpet er for alle.
Mona Elise Kotte-Eriksen, Markedssjef Detaljhandel, Felleskjøpet
Kommentar fra Smeh:
Denne filmen egner seg godt på kino fordi den skal nå et bredt spekter av befolkningen ved å spille på humor. Det er noe med kinosalen som gjør at smilet sitter litt løsere hos folk flest. Historisk har jo kinosalen vært et sted man skal forvente at reklamen holder et litt høyere nivå, så nå som vi har en film som tør å gi litt gass var det helt naturlig å plassere den på det store lerretet.
Aleksander Hetland, Byråleder & rådgiver, Smeh
Kommentar fra Publicis Starcom:
Kino ble anbefalt som en effektiv kanal for Felleskjøpet til å vise frem sitt nye konsept gjennom en flott reklamefilm. Den vises på det største lerretet med topp lydkvalitet, noe som gjør at reklamen blir en naturlig del av filmopplevelsen. Bygdekinoen er spesielt passende for Felleskjøpet, da den når ut til 168 småsteder rundt om i landet, og dermed harmonerer godt med Felleskjøpets brede tilstedeværelse.
Steffen Skårer, Media Planner, Publicis Starcom & Benedicte Larodd, Head of Account Management, Publicis Starcom
Det er Smeh reklamebyrå som står bak ideen med kreatørene Joachim Bjørndahl og Fredrik Omre, prosjektleder Vilje Mohn, i tillegg til byråleder og rådgiver Aleksander Hetland.
Filmene er produsert av Tangrystan med Trond Fausa Aurvåg på regi.