Pixar's etterlengtede animasjonsfilm "Innsiden Ut 2" tok kinopublikummet med storm, og toppet listen over de mest sette filmene denne sommeren. I "Innsiden Ut 2" møter vi igjen Riley som siden forrige film har blitt tenåring. Dette betyr ombygging av hovedkvarteret og ikke minst - nye følelser. Filmen har blitt spilt til over 480.000 her hjemme i Norge.
En annen animasjonsfilm som også ligger på toppen av sommerens mest sette kinofilmer er "Grusomme meg 4". Her møter vi Gru, Lucy, deres tre døtre og det nye familiemedlemmet, Gru Jr.. Skurken Maxim Le Mal og kjæresten hans, Valentina, har en slu hevnplan som sender hele Gru-familien i vitnebeskyttelse.
Disse to animasjonsfilmene har virkelig satt animasjonsfilm på agendaen for kinopublikummet. Vi ser også at disse filmene treffer mye bredere enn målgruppen som er barn og familie. Men også at ungdommer og unge voksne er interessert i filmene. Et godt eksempel på dette er "Innsiden Ut 2" hvor 45% av det totale besøket er mellom 15 og 30 år. Pixar's filmer har ofte en bred appell også utover familiesegmentet, noe "Innsiden Ut 2" bekrefter igjen.
Selv om "Deadpool & Wolverine" hadde premiere noenlunde nylig (24. juli) har den virkelig satt sine spor blant kinopublikummet, og klatret seg opp til en tredjeplass plass over sommerens mest sette filmer, med et besøk på over 275.000 så langt. I kjent deadpool-stil er denne filmen fylt av overdramatisk action og komedie. "Deadpool & Wolverine er ikke de eneste actionfilmene på topplisten, her finner vi også "Bad Boys: Ride og Die" og "Twisters". Sistnevnte underholder både ungdom og de eldre, hvor Glen Powells stjernedrakt har fristet 5% flere kvinner enn menn.
En annen film som virkelig har tatt TikTok med storm er "It Ends With Us". Filmen er basert på boken med samme navn, skrevet av Colleen Hoover. Boken har vært enormt populær på #BookTok, og har fortsatt å være et hett samtaleemne siden det først ble offentliggjort at boken skulle filmatiseres. Filmen har nå passert 132.000 besøkende.
Dette er langt fra første gang vi ser at sosiale medier og TikTok spesifikt har en stor effekt på kinopublikummet. Det beste eksemplet på dette kan sies å være Barbie og Oppenheimer - Barbenheimer som det fort ble døpt, som fikk publikum til å løpe til kinoene.
BookTok er et sumcommunity på TikTok som fokuserer på bøker og litteratur. Her lager skaperne videoer hvor de anmelder, diskuterer og snakker om bøkene de har lest. Bøkene som diskuteres varierer i sjangere og har et bredt spekter. #BookTok tok virkelig av i 2020 ved starten av COVID-19 pandemien.
Kinosommeren ble akkurat slik vi håpet på - med mange gode filmer, og godt besøk. Vi ser også at noen av filmene gjør det ekstremt bra, dette år likevel på bekostning av noen av de mindre filmene. Likevel må vi si oss veldig fornøyd med årets kinosommer, og høsten ser heller ikke ut til å skuffe, med mange spennende filmer. Så det er bare å glede seg til fortsettelsen!