Budskap på kino treffer dypere

Skrevet av Margrete Johansen | 19.aug.2025 07:54:17

Et arrangement handler ikke bare om logistikk, program og innhold. Det handler om formidling. Om å fange oppmerksomheten, treffe følelser og etterlate et inntrykk som varer.

Noe av den mest relevante innsikten vi har om formidling, kommer fra forskning på kinoreklame. Den viser hva som skal til for å få oppmerksomhet, skape engasjement og oppnå effekt.

Nettopp derfor er denne innsikten relevant langt utover reklame, ikke minst når vi skal skape engasjerende arrangementer.


Oppmerksomhet fra start til slutt

En ny studie fra Danske Reklame Film, Neurons og Publicis Groupe viser at reklame på kino ikke bare blir sett – den blir sett grundig. Hele 99% av kinopublikummet fester blikket på reklamen, og i snitt følger de den i 29 av 30 sekunder. Til sammenligning ligger TV på 9 sekunder, mobilvideo på 2.

Andre internasjonale studier viser det samme: I kinosalen får reklamen nesten tre ganger så mye oppmerksomhet som på TV, og hele ni ganger så mye som på mobil.

Men det handler ikke bare om hvor lenge publikum ser på lerretet. Det handler også om hva som skjer mens de ser. Kino utløser sterke emosjonelle reaksjoner, høyere motivasjon og bedre budskapsforståelse enn andre flater. Enkelt forklart: Publikum liker reklame bedre i kino enn noe annet sted – og husker både merkevaren og budskapet bedre etterpå-

Det er lett å tenke at dette handler om selve reklamen. Men i realiteten er det rammen rundt som gjør forskjellen: settingen, stemningen og hvordan publikum møter det som skjer på lerretet.


Derfor fungerer formidling på kino

Reklamen får ikke denne effekten av seg selv. Den oppstår fordi den vises i et rom som er helt unikt, både teknisk og psykologisk.

Stort lerret og lyd i surround gjør at budskapet dominerer sanseinntrykkene. Publikum er tilstede mentalt, fysisk og følelsesmessig. De har valgt å være der, og de er der for å følge med. Mobilen ligger i lomma. Det er mørkt. Ingen notifikasjoner. Ingen distraksjoner. Fellesskapet i salen forsterker reaksjonene. Latter, stillhet og applaus smitter.

For mange er kinobesøket forbundet med en slags rituell forventning. Du setter deg, lyset senkes, og du gjør deg klar til å bli tatt med inn i noe. Det skaper en mental tilgjengelighet som få andre kanaler har, og det gjelder ikke bare film.

I sum skaper dette noe helt spesielt: Et rom der oppmerksomhet kommer naturlig – ikke fordi du kjemper for den, men fordi alt ligger til rette.


Hva betyr reklameeffekten for arrangement på kino?

Reklameforskningen sier ikke hvordan et arrangement bør se ut. Men den viser hva slags effekt det er mulig å oppnå når rammene er riktig satt.

I kinosalen viser forskning at:

  • Publikum vier oppmerksomheten fult og helt
  • Følelser forsterkes og minnet sitter bedre
  • Én visning kan være nok til å gjøre inntrykk

Det gir gode forutsetninger for arrangementer som vil mer enn å informere. Enten målet er å lansere, inspirere eller samle, finnes det få steder som gir budskapet bedre vekstvilkår.

Et arrangement i kinosalen er ikke en PowerPoint på stort lerret. Det er en mulighet til å bruke kinoens unike egenskaper til å skape effekt.