Hvordan topper man en allerede actionfylt filmopplevelse? Det var spørsmålet Bergen Kino stilte seg selv da de skulle arrangere førpremieren på den nye storfilmen “Mission: Impossible - The Final Reckoning”. De valgte derfor å slå seg sammen med Widerøe for å skape en uforglemmelig kveld for sine kunder, nemlig en eksklusiv filmvisning i Widerøes egen flyhangar på Flesland. For hva er vel egentlig bedre enn å se en actionfylt film med flyscener som gir deg hakeslipp i en flyhangar omringet av fly? Lite vil jeg tro.
Bergen Kino ønsket å gi publikum en opplevelse som matchet energien og intensiteten til filmen, og som publikum ville huske i lang tid. Sammen med Widerøe tok de fatt på oppdraget og rigget opp en fullverdig kinosal i Widerøes flyhangar, en lokasjon som aldri har blitt brukt til lignende formål tidligere.
“Vi ønsket å skape en unik filmopplevelse som speiler energien og omfanget av Mission: Impossible-serien”, forteller Birgitte Jeeves Hammer, Program- og Markedssjef på Bergen Kino. “Filmen er kjent for ekstreme stunts, høy puls og spektakulære omgivelser – så hva passer vel bedre enn å vise den i en ekte flyhangar? Det ble en ramme som virkelig forsterker filmens tematiske atmosfære.”
Tirsdag 20. mai var flyhangaren rigget klar for filmkvelden, med to eksklusive visninger. Til sammen var det over 1.000 entusiastiske kinogjester som tok turen til Flesland og flyhangaren for en filmkveld de sent ville glemme.
Når gjestene ankom Flesland og hangaren ble de møtt med rød løper, som veiledet dem til en pressevegg hvor de kunne ta bilder for å forevige kvelden. Lokalene var dekorert med fly og bilder. Det var også muligheter for å kjøpe alt du trengte til filmkvelden, slik som popcorn, brus og snacks.
Men du tenker kanskje – men hva med lyden fra flyene utenfor? Hammer forteller at dette ikke var et problem, men at det heller bidro til å gjøre hele stemningen mer levende, og at det virket som at publikum likte det. Bergen Kino hadde også tatt med seg fullverdig kinoteknikk til hangaren slik at både lyd- og bildekvaliteten var på topp.
Arrangementet ble en suksess fra start til slutt! Med over 1.000 solgte billetter og gode tilbakemeldinger er det bare å bøye seg i støvet for arbeidet Bergen Kino og Widerøe har fått til – Mission well Accomplished! De har også vist at kinomagien kan skapes på uventede steder, og ikke minst at det ikke finnes grenser for hvordan man kan ta kinoopplevelsen til nye høyder.